Lär känna Niclas på Briljants tekniska support
Under 2020 fyller Briljant 25 år! Det firar vi bland annat genom sex intervjuer där du får möta Briljantare med olika expertis. Denna månad får du möjlighet att lära känna Niclas Fagerström, som varit anställd sedan 2007 och vet allt om Briljants tekniska support.
Kan du berätta lite om dig själv och din roll på Briljant – Vad innebär den och när började du?
Jag är tekniker i grunden och började på Briljant år 2007. Jag jobbar mestadels med våra externa kunder som har egen teknisk miljö/installation. Jag gör även en del insatser för våra kunder i vår molnlösning Briljant ASP.
Vad är det du gillar mest med din roll?
Att hjälpa kunder att få det att fungera helt enkelt. Det är tillfredställande att kunna hjälpa till att lösa problem, och ofta möts man av en stor tacksamhet.
Vad är det bästa med att jobba på Briljant?
Att vi har snabba interna vägar för att åtgärda akuta problem.
Kan du berätta om hur supporten har utvecklats under din tid på Briljant?
Den mest betydande förändringen är att vi idag ger support via fjärranslutning. När jag började skötte vi supporten via fax och då kunde ett ärende eller en teknisk fråga som behövde utredas ta flera dagar, i värsta fall veckor.
Sedan har ju själva programmet utvecklats massor. Något som har haft extra stor betydelse är lanseringen av vår molntjänst Briljant ASP. Den har skapat möjligheter för exempelvis byråer och deras klienter att jobba i en gemensam miljö. Behovet av att skicka en massa filer till varandra och allt krångel som hänger samman med den logistiken är därmed borta. En ännu större fördel för de mindre bolagen är att dem därmed slipper moment som programinstallationer, uppdateringar och framförallt att vi håller i säkerhetskopieringen åt dem.
Kan du nämna en funktion i programmet som du tror att många inte känner till, som du tycker är värd att tipsa om? Eller en funktion du tror skulle underlätta för fler användare?
Jag tycker att säkerhetskopiering är en bra och viktig funktion. Många med enskilda mindre installationer ”inhouse” glömmer bort det, eller tar säkerhetskopior men tänker inte på att förvara dem ”utanför huset”. Det kan även vara bra att ta säkerhetskopior under dagen om man gjort stora jobb som extra skydd om nätverkstrafiken går ner, exempelvis under strömavbrott, katten biter av sladden, hårdvara går sönder eller hög nätverksbelastning, vilket kan orsaka skador på databaser.
Hur skulle dina kollegor beskriva dig tror du?
Jag hoppas på lojal, tillgänglig, pragmatisk, vacker och ödmjuk 😉