Nya krav gällande AGI från och med januari 2025

Från och med redovisningsperioden 202501 införs nya krav på vilka uppgifter som ska rapporteras i arbetsgivardeklarationen (AGI). Som arbetsgivare ska du nu också rapportera frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning.

Vad innebär förändringen?
Frånvarouppgifterna ska lämnas tillsammans med arbetsgivardeklarationen men är inte en del av själva deklarationen. Skatteverket tar emot uppgifterna och vidarebefordrar dem direkt till Försäkringskassan, utan att spara dem. Försäkringskassan använder dessa uppgifter för att kontrollera rätten till föräldrapenningförmåner.

De uppgifter som ska redovisas är datum för frånvaro och för respektive datum vilken typ av frånvaro som avses (frånvaro som kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning) och omfattning av frånvaron. Uppgift om arbetsgivare och vilken anställd som avses samt vilken redovisningsperiod uppgifterna hör till ska också lämnas. Redovisning av frånvaro ska ske samma redovisningsperiod som ersättningen som påverkas av frånvaron redovisas.

Hur fungerar rapporteringen i Briljant Ekonomisystem?

Lönearter och kodning: 

  • Lönearter som är kodade i fältet AGI frånvarotyp inkluderas automatiskt i AGI-filen om de har ett positivt värde i fältet för antal. 
  • Briljant har uppdaterat fältet AGI frånvarotyp för standardlönearter. Om du har skapat egna lönearter för föräldraledighet behöver du själv lägga till korrekt kodning.

Generering av AGI-fil: 

  • När du skapar AGI-filen får du en fråga om du vill inkludera frånvaro i filen. 
  • Observera att inskickade frånvarouppgifter inte kan rättas direkt i filen. Eventuella ändringar måste göras via Skatteverkets hemsida.

Viktiga datum
Den nya rapporteringen gäller från och med januari 2025, dvs. redovisningsperiod 202501.

Läs mer om arbetsgivardeklarationen och de nya kraven på Skatteverkets hemsida: Skatteverket – Arbetsgivardeklaration

Har du frågor? Kontakta oss så hjälper vi dig!