Instruktioner

Programvara
Anslutning och inloggning
Överföring av filer
Skrivare
E-legitimation
Säkerhetskopior
Kontakt

Programvara

Vid inloggning använder du programmet Anslutning till fjärrskrivbord, som ingår i Windows. Du hittar programmet i startmenyn under under Alla program » Tillbehör (eller i vissa fall under Alla program » Tillbehör » Kommunikation).

För att du ska kunna skriva ut måste du hämta och installera ScrewDrivers Client.

Hur kopplar jag upp mig med Mac och Linux? Se Frågor & svar, avsnitt 7.

Anslutning och inloggning

Anslutning kan ske på två sätt:

Med programmet Anslutning till fjärrskrivbord

Starta Anslutning till fjärrskrivbord och ange adressen asp.briljant.se i fältet Dator. Klicka därefter på Anslut. Fyll i dina användaruppgifter när inloggningsrutan visas. Notera att ditt användarnamn alltid ska inledas med "BRILASP\", t ex "BRILASP\abc-lisa.larsson".

Programvara

Via Snabbinloggning

Öppna Snabbinloggning, ange användarnamn och tryck på Anslut.

Första gången kommer en tilläggskomponent att installeras. Klicka på säkerhetsvarningen och välj att installera komponenten. Om ingenting händer bör du hämta och köra filen msrdp-enable.reg. Starta sedan om Internet Explorer och försök igen. Om problemet kvarstår bör du använda metod A istället.

Överföring av filer

För att kunna överföra filer mellan servern och din dator behöver du ansluta dina diskenheter vid inloggningen. Starta Anslutning till fjärrskrivbord, klicka på Alternativ och därefter fliken Lokala resurser. Klicka på knappen Mer och markera vilka enheter du vill ansluta. Tryck OK och sedan Anslut. Dina diskenheter är nu synliga under My Computer på servern och du kan kopiera filer mellan enheterna på sedvanligt sätt.

Överföring av filer

Skrivare

Du skriver ut på din egen skrivare precis som vanligt. När du har loggat in kan du se dina skrivare under Start » Settings » Printers. Observera att ScrewDrivers Client måste vara installerat för att du ska kunna skriva ut.

Systemet ansluter automatiskt dina tre första skrivare. Har du fler skrivare kan du välja vilka du vill koppla upp genom att gå in i kontrollpanelen på din dator och öppna ScrewDrivers Client v4 samt fliken Printers.

E-legitimation

För att du ska kunna skicka betalningar via Bankgiro Link i Briljant behöver du kunna identifiera dig med ditt personliga BankID.

Om du har ett hårt certifikat, d v s ett kort med kortläsare, måste din kortläsare anslutas till servern:

Öppna programmet Anslutning till fjärrskrivbord, klicka på knappen Alternativ, välj fliken Lokala resurser, tryck på knappen Mer samt kryssa i rutan Smart cards. Tryck OK.

Logga in på servern och starta BankID säkerhetsprogram (eller Nexus Personal), som finns i startmenyn.

Kontrollera att din e-legitimation hittades genom att dubbelklicka på BankID-ikonen i systemfältet.

Om du har ett mjukt certifikat måste ditt certifikat kopieras från din dator till servern. Kontakta oss för att få hjälp med detta.

För att Bankgiro Link ska hitta din e-legitimation måste BankID säkerhetsprogram vara igång när du startar Bankgiro Link.

Säkerhetskopior

Säkerhetskopior av databaser och hemkataloger skapas automatiskt varje natt.

Kontakt

Om du behöver hjälp med något som rör ASP-tjänsten är du välkommen att kontakta oss genom att fylla i detta formulär. Frågor gällande funktionalitet och upplägg i Briljant Ekonomisystem bör ställas till din återförsäljare.